Efter køb og hjemsejling af skibet fra England er skibet beset og målt af en skibsmåler. Skibsmåleren har på grundlag af stregtegninger af skibets spanter, samt nogle dæksmål bestemt brutto- og nettotonnagen ud fra en volumetrisk beregning. Skibet er herefter tilmeldt det danske skibsregister ved indsendelse af ansøgning om oprettelse af partsrederi (R2-dokument) og optagelse i skibsregisteret (S1-dokument). Ansøgningen indeholdt bl.a. målebrev, adkomstdokumenter (Bill of Sale mv), samt dokument for udtagning af det Engelske skibsregister. Efter modtagelsen af skibets kendingsbogstaver “OXHU”, som i Danmark er lig kaldesignalet er dette blevet påtegnet skibet. En påtegningserklæring blev indsendt til søfartsstyrelsen, hvorefter skibets nationalitetsbevis blev modtaget, sammen med alle påstemplede originaldokumenter. I øvrigt er det vigtigt at have dokumentation vedrørende CE-mærkning og for betalt moms af båden i EU.