• Skip til indhold
  • Skip to secondary menu
  • Gå direkte til primær sidebar

Rhumb Runner

Jönsson Ligaen - Sejler mod fjerne kyster

  • Forside
  • Skibet
    • Skibet
    • Registrering i Skibsregisteret
  • Togter
    • Togter
    • Del 1: Var fra Danmark til Panama
    • Del 2: Fra Panama til Bali
    • Del 3: Fra Bali til Maldiverne
    • Del 4: Fra Maldiverne til Sydafrika
    • Del 5: Fra Sydafrika til Danmark
    • Vacciner og Malariaforebyggelse
    • Planen
  • Gaster
  • Om Os
    • Om Os
    • Støt og motiver os
    • Kontakt
  • Downloads & links
  • Dansk
  • English

Skibet

Rhumb Runner

Skibets navn er Rhumb Runner og oversat til dansk svarer det til Kursløberen. På engelsk er en “Rhumb line” det samme som en kurslinje og en sådan kurslinje sejler man hvis man hele tiden sejler en given kurs, f.eks. kurs 280. På en globus vil en sådan VNV kurslinje afsættes som en spiral, der spiralerer op imod nordpolen. En kurslinje som afsættes i et (vinkeltro) søkort er ikke den hurtigste vej imellem to punkter, det vil en storcirkel derimod være.

Fransk bådtype

Skibet er en Super Maramu 2000 fra det franske værft Chantier AMEL. Skroget er 53 fod langt, dvs 16 m, har en bredde på 4,60 m og stikker ca. 2,10 m. Skibets dæk og interiør er fantastisk illustreret af AMEL-værftets eksplodered tegning.

Exploderet tegning af Super Maramu 2000, AMEL 53
Eksploderet tegning af en Super Maramu 2000

En ketch

Super Maramu 2000 - set fra siden
Roret placeret bag mesan-masten.

Rhumb Runner er en ketch, idet den lavere mesanmast, som det ses af tegningerne, er placeret foran roret. Skibet er bygget af glasfiberarmeret polyester og har balsatræ som sandwich materiale i dækket. Dæk og skrog er samlet med glasfiber og er således meget stift og kan betragtes som en monolitisk skal. Skibet har finne køl med en ballast-vinge af jern og et ror monteret på et kraftigt skæg. Skægget beskytter roret og giver samtidig en stabil kurs igennem vandet, som er dejlig når man sejler langt, men giver dog lidt dårligere manøvreevnen i havn. Til gengæld har skibet en effektiv bovpropel som nedsænkes efter behov. Skibet er udstyret med en 100hk Yanmar dieselmotor og et C-drev.

Indretning

Plantegning af interiør, Super Maramu 2000, AMEL 53
Plantegning af interiør
Snit tegning af Super Maramu 2000, AMEL 53
Tværsnit der viser stueplads, sump, vandtank, ankerbrøn, mv.
CE-mærkning af  Rhumb Runner - en Super Maramu 2000, AMEL 53
CE-mærkning, kategori A, 8 pers, 3 ton lasteevne

I Rhumb Runner er der 7 faste køjepladser og skibet er CE mærket og klassificeret til Ocean sejlads (Kategori A) med op til 8 personer ombord med en maksimal nyttelast på 3 ton . Skibet har for og agter kahyt, samt en stor salon med navigations plads, U-køkken og U-sofa med bord. Der er to toiletter med brusebad placeret i forbindelse med agter- og forkahyt. Der er håndlister overalt, så man kan holde sig fast i søgang. Skibet har et velbeskyttet center cockpit med en lille hardtop placeret foran mesanmasten.

Super Maramu 2000 cockpit
Super Maramu 2000 cockpit

Skibets ankerbrønd og agterste stuverum har vandtætte skot. Herudover er motorrummet vandtæt med adgangsluge fra cockpittet. Skibets dieseltank er placeret lidt til styrbord i motorrummet. For- og agter kahyt har vandtætte skot, når døre og rørgennemføringer lukkes. Til strømproduktion er der en separat dieselmotor, der også er placeret i motorrummet. I agterenden er der placeret en Targa bøjle med solpaneler og mulighed for ophængning af RIB – en gummibåd med fast bund og 8hk påhængsmotor. I stævnen forefindes som nævnt en sænkbar eldreven bovpropel. Storsejl og forsejl/Genua er rullesejl, som kan betjenes elektrisk og manuelt. Mesansejlet betjenes manuelt fra cockpittet. En ketch har relativt lavt placeret sejlcenter i forhold til en tilsvarende sejlbåd med en gængs Bermudarig, hvilket gør skibet mere stabilt.

Specifikation

Værft:AMEL Chantier, FrankrigType:Super Maramu 2000
Design:Henry Amel & J. CarteauSkrog, serie nr.:464, FRAMLSM464J405
Årgang2005CE-kategori:A – Ocean, 8 pers, 3000kg
Skrog:Et skrogsbådRig:Mast head, ketch
Køl:Finnekøl med vingeRor:Ror på skæg
Køl materialeJernSkrogmaterialeGFRP med sandwich i dæk
Cockpit:Center cockpitStyring:Rat
Master & bomme:Aluminium, hvidmaletMasteplacering:Dæk

Karakteristiske mål

Længde overalt (LOA):15.86 mVandlinjelængde (LWL)12.50 m
Bredde 4.60 mVandlinjebredde (BWL)4.10 m
Dybde (dm)2.07 mVandlinjeareal(AWL)35 m2
Egenvægt(LW)14440 kgDødvægt (D.W)3000 kg
Deplacement( )17440 kgBallast/Kølvægt5500 kg
Mastehøjde20.2mMotorYANMAR  100 hk
Fuel tank600 ltrVand tank1000 ltr
Skroghastighed8,62 ktsHastighed ved 2000omd6.4 kts
Genua/forsejl71 m2Balloner sejl68 m2
Storsejl35 m2Fok/forsejl20 m2
Messansejl19 m2Mesan-stagsejl35 m2
Ståhøjde2 mAntal køjer7
Toilet/baderum2 stkWatermaker50 ltr/h
Holdintank2×40 ltrKomfurbrændselGas
BT = Bruttotonnage21.4NT = Nettotonnage6.4
Ankerkædelængde100 mAnker45 kg (Rockna)

Polar diagram

Polar diagram
Polar diagram for Super Maramu 2000

Der er nogle Super Maramu 2000 skippere, der har udarbejdet et Polar diagram, som udtrykker sejladshastigheden (i knob) som funktion af den sande vindhastighed i knob (1m/s~2knob) og den sande vind vinkel. Polar diagrammet er gengivet her

Primær Sidebar

Abonnementer

  • Abonner på Rhumb Runner Updates
  • Abonner på Gasteplads Updates
  • Støt og motiver os

Følg os

Jönsson Ligaen

Kontakt Os

Send en e-mail. TRYK HER

 

Søg på vores hjemmeside

Seneste indlæg

  • 16. Rejsebrev – Hilsen fra Galapagos
  • 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • 14. Rejsebrev – Nytårshilsen 2023
  • 13. Rejsebrev – Så blev det jul på Curacao.
  • 12. Rejsebrev – Fra Caribien

Seneste kommentarer

  • Jeppe til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Jeppe til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Peter Meldahl Pedersen til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Lise til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Jeppe til 14. Rejsebrev – Nytårshilsen 2023

Emner

  • Rejsebrev (17)
    • Travel Letters (6)
  • Vlog – Video log (1)
  • Vores Historie (12)

Blog Arkiv

  • februar 2023 (1)
  • januar 2023 (2)
  • december 2022 (2)
  • november 2022 (3)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (2)
  • august 2022 (5)
  • juli 2022 (2)
  • juni 2022 (2)
  • december 2021 (1)
  • marts 2021 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (1)

Jeppe

Jeg er skipper, har Yachtskipper 1 eksamen og har sønæringsbevis som Yachtskipper 1. Jeg har altid sejlet og har stor viden om sejlads, sejlbåde, vedligeholdelse og teknik.

Jeppe: Se mine blogindlæg

Kirsten

Jeg er skippers kone, har Yachtskipper 3 og har sejlet med Jeppe siden 1986. Jeg fører logbog over hverdag og oplevelser på togter. Jeg interesserer mig for historie og kultur.

Kirsten Halmø: Se mine blogindlæg

Mette

Jeg er gasten ombord på Rhumb Runner og er søspejder med sans for natur og vand. Herudover elsker jeg at spille fodbold og beskæftige mig med håndværk og design.

Mette: Se mine blogindlæg

Sider

  • Downloads & links
  • Gaster
  • Om Os
    • Kontakt
    • Støt og motiver os
      • Abonner på Gasteplads Updates
      • Abonner på Rhumb Runner Updates
      • Rediger dine abonnementer
      • Tak for donationen
  • Skibet
    • Registrering i Skibsregisteret
  • Togter
    • Del 1: Var fra Danmark til Panama
    • Del 2: Fra Panama til Bali
    • Del 3: Fra Bali til Maldiverne
    • Del 4: Fra Maldiverne til Sydafrika
    • Del 5: Fra Sydafrika til Danmark
    • Planen
    • Vacciner og Malariaforebyggelse

For nørder & Jönsson Ligaen

  • Registrer
  • Log ind
  • Indlægsfeed
  • Kommentarfeed
  • WordPress.org

Rhumb Runner of Copenhagen – Logo

Copyright © 2023 · Jönsson Ligaen · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log ind