Kære alle.
Med nyt og fransktalende besætningsmedlem ombord behøver vi ikke længere bøvle med kommunikationen. Vi hilser alle Merete velkommen. Efter en strabadserende rejse på 3 døgn er hun ankommet til Hiva Oa i god behold. Kufferten lod hun desværre stå i Heathrow (eller også var det British Airways) og hvad værre var indeholdt denne kuffert vores nye kulfiltre til vandhanen. Nå, Merete har fået købt ny sommerkjole og meddelt British Airways, hvor de kan aflevere kufferten, så det skal jo nok gå alt sammen.
Tak for alle de skønne kommentarer vores rejsebreve udløser. Det er godt at høre at alt går sin skæve gang i Dannevang og at I følger os. Også godt at høre, at far blev fejret på behørig vis med tur til søfartsmuseet i Helsingør. Gigt i højre ankel kan overkommes med en kørestol, godt du har mod på livet far.
De er jo noget af en rejse vi har begivet os ud på. Nu er vi næsten så langt hjemmefra, som vi kan komme og opholder i et område med mange, der har valgt en anden livsstil. Mennesker der har gjort sejlads i Fransk Polynesien til deres livsstil. Et par sejlere med tvillinger på en måned gav et lille stik af hjemve. En dansk familie med to børn i skolealderen sejler rundt herude på andet år. En katamaran og et par andre danske både tager nye gaster (typisk 8-10 unge mellem 20 og 30 år på hver båd) ombord hver anden eller tredje måned. Det er primært dykning der trækker. Der er også mange som os, der er på gennemfart. Om et par dage ankommer de første både, der sejler med Arc’en around the world til Hiva Oa. Der er 26 både i den gruppe. Ja nu er der vel kun 25 eftersom en af dem sejlede ind i en sovende hval og sank. Heldigvis blev alle om bord reddet, da de havde en redningsflåde og der var andre sejlbåde ret tæt på. Sådanne historier får det til gyse i een.
Nu har vi fyldt båden op med mad og er ved at være klar til næste etape på vores tur, som går til Tuamotuatollerne. Det bliver meget spændende om det kan lykkes os at sejle ind i en lagune i en koralø gennem et lille pas, hvor vandet enten strømmer ind eller strømmer ud. Man skal helst ramme tidspunktet hvor strømmen vender det såkaldte slacktide. Nogen gange er det et meget kort tidsinterval. Når man er kommet ind, skal man holde øje med koraldannelser under havoverfladen. Det er vigtigt at have solen i ryggen, når man skal holde udkig. En sådan koralboomie kan nemt skære en båd op. Først skal vi dog nyde de sidste par dage med Sanne inden hun drager hjem til det Sønderjyske. I morgen skal livet nydes på det lokale luksushotel med brunch og pool.
Kærlig hilsen Kirsten
Kim Rasmussen skriver
Hej Jeppe
Jeg abonnerer paa jeres nyhedsbrev, saa checker hvor i verden I befinder jer nu og da.
Jeg maa sige I goer det godt. Foerst krydsede I Altanterhavet og nu er I halvejs over Stillehavet. Det er ikke for toessedrenge. Saa meget kan gaa galt at jeg naeppe ville faa nogen soevn, som nu med baaden der sejlede ind i en sovende hval. Men alt tyder paa I har styr paa tingene.
I maa ha’ det godt. Fortsat god tur,
Kim
Jeppe skriver
Hej Kim
Tak for din fine hilsen. Ja vi håber ikke at ramme hverken hvaler eller tabte containere. Vi har gjort hvad vi kan for sikkerheden bed at vælge en god båd der er bygget til langturssejlads og ved at have passende sikkerhedsudstyr. Det er også farligt at at gå, cykle og være trafikant. Det er farligt at leve. Men Navigare necesse est, vivere non est necesse.
(“Det er nødvendigt at sejle, ikke at leve”. Ifølge Plutarch udtalt af den romerske general og konsul Pompejus den Store da han under en storm beordrede sømænd at sejle korn fra Afrika til Rom.)
Nina Brink Larsen skriver
Dejligt at se, at du kom godt frem, Merete!
Hav en fantastisk tur, KH Nina
Peter Meldahl Pedersen skriver
Hej globetrottere,
Jeg er netop kommet tilbage fra Californien.
Man skal bruge ca 11 timer for sådan en flyvetur. Det giver en ide om afstande og dermed hvor langt, I er hjemmefra.
Det er godt at høre, at alt fungerer – fortsat god vind
Peter