Jeppe, 25 oktober 2019
Vi deler gerne glæden med gaster
Vi har et mål om at vi vil sejle langt og jorden rundt på kun 2 eller 3 år og derfor skal der sejles meget. Samtidig vil vi meget gerne dele oplevelsen af fjerne kyster og sejlglæden med andre. Rhumb Runner fungerer rigtig godt med 4-5 besætningmedlemmer, som deles om alle opgaver ombord. Til søs kan båden efter lidt øvelse og introduktion for det meste sejles af den vagthavende alene. Der er egen køjeplads og lidt privat skabsplads til alle. I hårdt vejr kan forkahyt og til tider også agterkahytten være svære at ligge roligt i, derfor må man benytte sig af sofaarrangement i hovedkahytten eller af andres køjer efter aftale. At sejle som gast er ikke en betalt chartertur, charterferie eller et cruise med betalt besætning, men en fælles sejlads og oplevelse på delebasis, hvor alle har opgaver og må yde sin del til fællesskabet også i hårdt vejr. Der er vagtplaner for sejladsen, madlavning, rengøring, daglig rig- og bådtjek, samt vedligehold af båd og motor. Vi åbner med glæde vore hjerter og hjem for gaster, der forstår at de er budt ombord og indenfor i vores hjem/båd, som vi passer rigtig godt på. Endvidere skal gaster vide at vi har sparet op længe og at vores økonomiske midler er begrænsede; derfor har vi ikke et stort feriebudget at benytte os af når vi kommer til nye destinationer, men vi er helt vilde med nye oplevelser nye steder. Engang faldt jeg over en YouTube video fra nogen der sejler en tilsvarende båd. For at se tingene fra den faste besætnings perspektiv så du se f.eks. videoen Sailing Aquarius Around The World med titlen:
What every guest and crew needs to know coming on a boat / Sailing Aquarius HOW TO
Vi anbefaler at gaster melder sig ind i Foreningen til Langtursejladsens Fremme og at de anskaffer sig FTLF‘s Gastehåndbog for gaster og skippere.
Sejladsen er på delebasis
Sejladsen er på delebasis, dvs vi deler alle udgifter ligeligt inklusiv anslåede udgifter til vedligehold af båden, idet der er mange ting der slides hårdt på en båd. Anslåede udgifter til vedligehold kaldes køjepenge og betragtes som betaling for slidtage. Ud over køjepenge betales til de løbende fællesudgifter som afregnes via af skibskassen.
Køjepenge per pers. | 200 kr/døgn | |||
Fællesudgifter per pers. ca. | 150 kr/døgn |
Køjepenge til vedligehold
Blandt langtursejlere (der bruger båden året rundt) er der nogenlunde konsensus om at man bruger 10% af bådens nyværdi om året på vedligehold. For et stort skib som Rhumb Runner svarer det cirka til 550.000 kr per år. Hvis dette deles ud på 365 dage og på 6 personer om året bliver det til 250 kr/døgn per person til vedligehold. Dette overrasker mange men prøv at forstille dig at du kommer alle hus-installationer og bil motor, (VVS, kloakering, watermaker, rig sejl, pumper og motorer mv.) ned i en spand med lidt saltvand og så ryster du det kontinuerligt hele døgnet hele året – hvor længe holder installationerne så. – SJOV LEG ikke sandt! Efter langturs-sejlerforeningens (FTLF’s) anbefalinger må det maksimalt koste det 250 kr. pr. døgn for en køjeplads til skibets vedligehold. I tabellen ovenfor kan du se, hvad du som gast skal betale i køjepenge i per døgn du er gast ombord.
Ovenstående udgifter er vejledende og fastlægges først endeligt ved indgåelse af en aftale.
Skibskasse til løbende Fællesudgifter
Alle løbende udgifter til for eksempel mad, gas, diesel, havnepenge, cruising permits, søkort, bådforsikring, er også på delebasis. Løbende udgifter afregnes via skibskassen. De anslåede fællesudgifter per døgn per person er også vist i ovenstående tabel. Det er FTLF’s opfattelse, at de månedlige udgifter per person ikke må overstige 6.000 – 8.000 kr. På Rhumb Runner føres et åbent regnskab for skibskassen, idet sejlturen rent juridisk er at betragte som et “sammenskudsgilde”, hvor man deles om alle udgifterne. Det er svært at gætte på de løbende fællesudgifter, idet vi ikke kender omkostningsniveauet ved fjerne kyster, men vi regner med omkring 3000 – 6000 kr/måned per person eller 100 – 200 kr/døgn per person til fællesudgifter. Udgifter til restaurantbesøg og udgifter i forbindelse med ture på land regnes ikke som fællesudgifter endvidere er det op til den enkelte at medbringe og købe slik og godter til eget forbrug, især hvis man har et særligt behov for godter. Det er derfor en god plan at have en ekstra økonomisk buffer til uforudsete udgifter.
Du betaler ikke for at sejle med skibet, vi deles om alle udgifter
Det er meget vigtigt, at gaster ved at når myndigheder eller myndighedspersoner spørger, “hvor meget betaler du for at sejle med skibet?”, ja, så ER svaret “jeg betaler ikke noget, vi deles om alle udgifter” og det er lige det vi gør. I modsat fald kan det give store problemer med myndighederne, der jagter ulovlig charter. Vi førere derfor løbende regnskab med alle udgifter. Se iøvrigt ovenstående afsnit.
Rejsen til og fra båden
Rejsen til og fra båden er for egen regning. FTLF anbefaler “Jysk Rejsebureau”, som kan udstede “sømandsbilletter”, se Dowloads & Links. Man kan også købe “sømandsbilletter” hos Marine Travel. Da mange lande kræver et bevis for udrejse så anbefaler FTLF et “Boarding pass” til båden, således at gasten undgår at blive “buret inde”, såfremt gasten ankommer til destinationen før fartøjet er ankommet og indklareret. I forbindelse med at man kommer med som gast så forlanger skipper at gaster deponere en åben (fly)billet hjem eller et beløb svarende til hjemrejseomkostninger, idet skipper har det fulde ansvar for at du rejser ud igen af de lande som skibet anduver. Du er selv ansvarlig for gyldigt pas, visum til landene der sejles i, syge-, rejse- og hjemtransportforsikring.
Skipper har kommandoen
Sølovens bestemmelse er gældende! Skipper har kommandoen, men er selvfølgelig åben for nye ideer. Men det skal slås fast at giver skipperen en besked/ordre/anvisning, så skal den efterkommes. Når den pågældende besked er efterkommet og når der er ro på igen kan man tale om tingene. Såfremt det er nødvendigt lover skipper at give sig tid til at forklare, hvorfor den pågældende besked/ordre/anvisning blev givet, men der skal ikke holdes “plenum” hver gang skipperen åbner munden. Vi finder at det er effektivt og fungerer godt at gasten gentager ordren, derved ved skipper at ordren er forstået og behøver ikke at gentage eller råbe højere for at sikre sig at det er forstået. Det er endvidere vigtigt at bide mærke i at tingene har deres faste pladser, således at alle kan finde dem også i hårdt vejr og når det er mørkt eller pludselig er vigtigt. Spørg heller en gang ekstra hvis der er noget du er i tvivl om.
Regler for livet ombord
I udgangspunktet ønsker vi så få regler som muligt. Men der er alligevel nogen som skal nævnes her. Rygning ombord er ikke tilladt og der må ikke kunne findes eller nydes rusmidler/narko om bord eller på land. Der drikkes i udgangspunktet ikke alkohol om bord under sejlads, men undtagelsesvis, hvis der er en særlige anledning. Der tages ikke hensyn til særlige madvaner, da det altid er den der har madtørnen der bestemmer, hvad der skal laves af mad – derfor vil en vegetar eller en gast der er kræsen have det svært. Der bæres redningsveste og bruges livline når man går på dæk om natten og også om dagen i hårdt vejr og iøvrigt efter skippers anvisning. Man går aldrig på dækket om natten eller i hårdt vejr medmindre der er et andet udpeget besætningsmedlem der holder øje med en. Herudover bestræber skipper sig på at alle har fået en gennemgang af skibet således at alle lære procedure for at starte/stoppe motoren, åbne og lukke skibets ventiler, anvende VHF, bruge nødsignaler, betjene ildslukkere, sætte og bjærge sejl, udløse redningsflåden osv. Der er udarbejdet en række instrukser for skib og sejlads, der bl.a. omhandler vagtens pligter og instrukser, herunder instrukser for nødsituationer, sejladsprocedure og tjeklister. Det er vigtigt at gaster gør sig bekendt med disse og følger dem.
Ressourcer
Når du opholder dig på et skib, er ressourcerne begrænsede. Derfor kræver det, at besætningen hele tiden er bevidst om brugen heraf. Selvom skibet er udstyret med solceller, flere batterier, en stor vandtank, elektriske pumper, water-maker, diesel generator, stor diesel tank mv., så er det vigtigt at strømforbrug samt brugen af ferskvand og særligt gas begrænses. Dette betyder at der kun opladdes elektronik når skibets batterier er fuldt opladede og når der er fuld blus på solen, typisk over middag. Der koges ikke uafladeligt vand over gasblus til kaffe og te, men der koges engang imellem vand der hældes på termokande. Husk at vi kun har begrænset forråd og at alt skal hentes ofte langt fra og bringes ombord på båden, typisk via gummibåden. På skibet går vi desuden meget op i at begrænse mængden af affald og sortere affald. Det har du som gast også et ansvar for. Ombord gives instrukser på, hvordan det forskellige affald håndteres og sorteres på forsvarlig vis. Alt sammen er et spørgsmål om at ændre vaner og være bevidst om, hvordan ressourcerne bruges, så der er nok til alle.
Vi har brug for dig som gast
I henhold til søloven er der krav til skibe over 15 m og en brutto tonage på over 20. Derfor skal der på Rhumb Runner altid være en skipper med Yachtskipper 1 sønæringsbevis og en styrmand med Yachtskipper 3 sønæringsbevis. Dette krav opfyler den faste besætning.
Vi vil meget gerne have gaster med passende sejlerfaring, som ved eller kan sætte sig ind i, hvad det vil sige at sejle langturssejlads. Altså sejlads, hvor vi har et mål om i gennemsnit at sejle 45 sømil om dagen og derved opspare liggetid ved fjerne kyster, hvor vi så har mulighed for at udforske eksotiske destinationer. Skibet sejler typisk ca 150 sømil i døgnet og når man således sejler i døgndrift i flere dage så opspare man overligger tid på disse fantastisk flotte fjerne kyster, øer, atoller og laguner. Vi vil allerhelst have gaster med der vil sejle med os i så lang tid som muligt dvs helst mere end en måned.
Hovedsproget ombord er dansk, men vi kan også tage engelsktalende gaster ombord og derfor forventes også at man kan kommunikere nogenlunde på engelsk.
Se også siden Om Os, hvor Kirsten skriver om os, men også lidt om at være gast.
Vi har også lavet et informationsbrev til gaster og en gastekontrakt som du kan finde på siden DOWNLOADS & LINKS.