Rhumb Runner
Skibets navn er Rhumb Runner og oversat til dansk svarer det til Kursløberen. På engelsk er en “Rhumb line” det samme som en kurslinje og en sådan kurslinje sejler man hvis man hele tiden sejler en given kurs, f.eks. kurs 280. På en globus vil en sådan VNV kurslinje afsættes som en spiral, der spiralerer op imod nordpolen. En kurslinje som afsættes i et (vinkeltro) søkort er ikke den hurtigste vej imellem to punkter, det vil en storcirkel derimod være.
Fransk bådtype
Skibet er en Super Maramu 2000 fra det franske værft Chantier AMEL. Skroget er 53 fod langt, dvs 16 m, har en bredde på 4,60 m og stikker ca. 2,10 m. Skibets dæk og interiør er fantastisk illustreret af AMEL-værftets eksplodered tegning.
En ketch
Rhumb Runner er en ketch, idet den lavere mesanmast, som det ses af tegningerne, er placeret foran roret. Skibet er bygget af glasfiberarmeret polyester og har balsatræ som sandwich materiale i dækket. Dæk og skrog er samlet med glasfiber og er således meget stift og kan betragtes som en monolitisk skal. Skibet har finne køl med en ballast-vinge af jern og et ror monteret på et kraftigt skæg. Skægget beskytter roret og giver samtidig en stabil kurs igennem vandet, som er dejlig når man sejler langt, men giver dog lidt dårligere manøvreevnen i havn. Til gengæld har skibet en effektiv bovpropel som nedsænkes efter behov. Skibet er udstyret med en 100hk Yanmar dieselmotor og et C-drev.
Indretning
I Rhumb Runner er der 7 faste køjepladser og skibet er CE mærket og klassificeret til Ocean sejlads (Kategori A) med op til 8 personer ombord med en maksimal nyttelast på 3 ton . Skibet har for og agter kahyt, samt en stor salon med navigations plads, U-køkken og U-sofa med bord. Der er to toiletter med brusebad placeret i forbindelse med agter- og forkahyt. Der er håndlister overalt, så man kan holde sig fast i søgang. Skibet har et velbeskyttet center cockpit med en lille hardtop placeret foran mesanmasten.
Skibets ankerbrønd og agterste stuverum har vandtætte skot. Herudover er motorrummet vandtæt med adgangsluge fra cockpittet. Skibets dieseltank er placeret lidt til styrbord i motorrummet. For- og agter kahyt har vandtætte skot, når døre og rørgennemføringer lukkes. Til strømproduktion er der en separat dieselmotor, der også er placeret i motorrummet. I agterenden er der placeret en Targa bøjle med solpaneler og mulighed for ophængning af RIB – en gummibåd med fast bund og 8hk påhængsmotor. I stævnen forefindes som nævnt en sænkbar eldreven bovpropel. Storsejl og forsejl/Genua er rullesejl, som kan betjenes elektrisk og manuelt. Mesansejlet betjenes manuelt fra cockpittet. En ketch har relativt lavt placeret sejlcenter i forhold til en tilsvarende sejlbåd med en gængs Bermudarig, hvilket gør skibet mere stabilt.
Specifikation
Værft: | AMEL Chantier, Frankrig | Type: | Super Maramu 2000 |
Design: | Henry Amel & J. Carteau | Skrog, serie nr.: | 464, FRAMLSM464J405 |
Årgang | 2005 | CE-kategori: | A – Ocean, 8 pers, 3000kg |
Skrog: | Et skrogsbåd | Rig: | Mast head, ketch |
Køl: | Finnekøl med vinge | Ror: | Ror på skæg |
Køl materiale | Jern | Skrogmateriale | GFRP med sandwich i dæk |
Cockpit: | Center cockpit | Styring: | Rat |
Master & bomme: | Aluminium, hvidmalet | Masteplacering: | Dæk |
Karakteristiske mål
Længde overalt (LOA): | 15.86 m | Vandlinjelængde (LWL) | 12.50 m |
Bredde | 4.60 m | Vandlinjebredde (BWL) | 4.10 m |
Dybde (dm) | 2.07 m | Vandlinjeareal(AWL) | 35 m2 |
Egenvægt(LW) | 14440 kg | Dødvægt (D.W) | 3000 kg |
Deplacement( ) | 17440 kg | Ballast/Kølvægt | 5500 kg |
Mastehøjde | 20.2m | Motor | YANMAR 100 hk |
Fuel tank | 600 ltr | Vand tank | 1000 ltr |
Skroghastighed | 8,62 kts | Hastighed ved 2000omd | 6.4 kts |
Genua/forsejl | 71 m2 | Balloner sejl | 68 m2 |
Storsejl | 35 m2 | Fok/forsejl | 20 m2 |
Messansejl | 19 m2 | Mesan-stagsejl | 35 m2 |
Ståhøjde | 2 m | Antal køjer | 7 |
Toilet/baderum | 2 stk | Watermaker | 50 ltr/h |
Holdintank | 2×40 ltr | Komfurbrændsel | Gas |
BT = Bruttotonnage | 21.4 | NT = Nettotonnage | 6.4 |
Ankerkædelængde | 100 m | Anker | 45 kg (Rockna) |
Polar diagram
Der er nogle Super Maramu 2000 skippere, der har udarbejdet et Polar diagram, som udtrykker sejladshastigheden (i knob) som funktion af den sande vindhastighed i knob (1m/s~2knob) og den sande vind vinkel. Polar diagrammet er gengivet her