• Skip til indhold
  • Skip to secondary menu
  • Gå direkte til primær sidebar

Rhumb Runner

Jönsson Ligaen - Sejler mod fjerne kyster

  • Forside
  • Skibet
    • Skibet
    • Registrering i Skibsregisteret
  • Togter
    • Togter
    • Del 1: Var fra Danmark til Panama
    • Del 2: Fra Panama til Bali
    • Del 3: Fra Bali til Maldiverne
    • Del 4: Fra Maldiverne til Sydafrika
    • Del 5: Fra Sydafrika til Danmark
    • Vacciner og Malariaforebyggelse
    • Planen
  • Gaster
  • Om Os
    • Om Os
    • Støt og motiver os
    • Kontakt
  • Downloads & links
  • Dansk
  • English

Er I klar?

02/06/2022 By Jeppe

Er I helt klar? Er båden klar? Hvornår ta’r I afsted?

Skipper i agterrummet
Skipper gemmer sig i agterrummet.

Det er et spørgsmål vi får ret tit og også stiller os selv nu, hvor der kun er en månedstid til afsejling.

JA – vi er klar til at lægge arbejdslivet bag os for en stund og glæder os meget.
MEN – der er mange ting som skal ordnes og være i orden og andre der godt kan vente til vi er afsted.

JA – båden er klar og kan sagtens sejle på langfart.
MEN – der er mange ting vi har købt som skal installeres og vi er i fuld gang.

VI TAGER AFSTED – næsten til tiden – Vi planlægger at sige farvel søndag d. 3 juli fra kl. 9:53 – .. , hvor familie og venner kan kigge forbi på båden og sige farvel.
MEN – Vi sejler nok først mandag morgen/formiddag, når hele besætningen er frisk og når vejr og vind er passende. Vi foretrækker at gøre dette i vores eget tempo på rette tidspunkt.

Nyinstallationer, opdateringer og reparationer
– åh nej – ok – vi er vist ved at være klar

Der har været gang i rigtig mange projekter de sidste par år. Herunder ser I foto med lidt beskrivende tekst.

Rollator
Rhumb Runner har fået rollator dvs. 70m ankerline på rulle. Så kan bundvandsbeduinerne om bord nemt kaste et hækanker.
Yellow flash
Gult blink til afskrækkelse af suspekte hvaler, havkatte, fiskere, røvere, hundehoveder og pirater, samt andre havbeduiner.
Redningsflåde og tracker
Ny redningsflåde og YB3i gps og Iridium satelit-tracker. – Så kan man se hvor Rhumb Runner er når vi er “out of reach” 🙂
Fog horn and hailer
Der er installeret nyt tågehorn og megafon på mesanmasten. Så kan der tudes i tågen og råbes af dovne socialdemokrater og andre skvatpissere.
Alfa Tube 2HP - wifi booster
Ny wifi-antenne, der kan fange og booste signalet fra land.
Fan i vinduet
Ny fan installeret så agterkahytten bedre kan ventileres. Den kan vippes ned og af vejen under vinduet.
Ny sprayhood
Nu er der også syet en ny lærreds spray-hood til at afdækket cockpittet mod vand, sol og vind. Sailrite symaskinen, som står bagved på bordet skal med ombord.
Ny Epirb
Der er købt en ny Epirb, som kan sende nødsignal via satelit. – Det koster mere at skifte batteri i den gamle end at købe en ny. – Batteritiden var udløbet på den gamle – Men den virker endnu.
Bauer Junior II dive compressor
Dykkerkompressoren har været til serviceeftersyn ok kan nu trygt bruges igen. – Så kan dykker flaskerne fyldes og man kan blive venner med lufthungrende havskilpader.
oil cooler change
Oliekøleren til gearkassen under udskiftning. Den “rustfri” oliekøler er meget udsat for tæring. Olien køles af saltvand som løber igennem oliekølerens små rør.
malet kæde
Ankerkæden spraymales med rød for hver 10m.
Propeller bearing checked
Et propelleje blev skilt ad og renset, så det nu igen drejer let. – der skulle særligt værktøj til og en del kraft.
Propeller painting
Skruen har været under behandling i juleferien. Først renset ren, tjekket, malet hvid, gul og sort iht Hempels forskrifter. – Så får vi se om det virker?
Skruen er monteret
Jönsson Ligaen på arbejde. Der bundmales, når båden er på land. Skruen er monteret – nu med zink-anode.
Bunden males
Jönsson Ligaen er på arbejde. Bunden skal vedligeholdes og males.
Damaged bearing
Her tømmes bovpropellen for olie/vand og det ses tydeligt at propellen støder på skaftet.
Bow thruster bearing replacement
Udskiftning af et af bovpropellens lejer. Nu støder propellen ikke in i skaftet længere.
Bow thruster
Sidste efterår svigtede bovpropellen og vi kunne kun høre el-motoren spinne. Bovpropellen taget ud, gearet fjernet og skilt ad for at finde ud af at to sikringsdorne var knækket.
Bow thruster gear
Bovpropellens gear skilt ad og de to knækkede sikringsdorne blev identificeret. De to sikringsdorne var knækket pga udmattelse.
Dripping bow thruster
Uduelig skipper har repareret bovpropellen og udskiftet de knækkede sikrings-dorne. Men nu drypper bovpropellen olie – fordi skvataben/skipper har ødelagt o-ringen da han samlede af gearet.
skvat pissere og dovne socialdemokrater
Der er altid noget der går i stykker, skal repareres eller skiftes. Gasterne eller skippers kone får altid skylden 🙂
Steering wheel to be painted
Aluminiums-rattets maling skallede af og for at ungå yderligere tæring skulle det males.
Steering wheel painted
Rattet er malet og der er monteret en ny krængningsmåler.
Garmin instruments
Nye NMEA2000 instrumenter og ny selvstyre computer installeret.
New VHF
VHF-radio er udskiftet og kan nu benyttes sammen med elektrisk tudehorn og megafonen/råberen.
Front locker bottom painted
Det forreste styrbord stuverum blev malet i bunden for at sikre mod råd i krydsfinersbunden.
PVC cover under production
PVC overdække/sprayhood under produktion hjemme i stuen.
PVC Cover being melted together
Her smeltes PVC løbegangene fast efter lynlåsene er syet på. Varmepistolen ses i baggrunden.
PVC Cover
Nyt hjemmelavet PVC sprayhood og overdække sat på of brugt i en sæson.
Impeller blades found
Forsvundnet impeller blad og nogle flere fundet i turbo køleren, der ligger efter saltvandspumpen.
Nyt dejligt stort skærebrat er monteret over vaskemaskinen
contacts renewed
Defekte ankerspilskontakter udskiftet.
Windlass repair and new chain counter
Ankerspillets manuelle del blev repareret og kædetælleren blev udskiftet (rød pil)
Yanmar starter replaced
Yanmar startmotoren udskiftet efter at skippers kone måtte stikke fingeren i næsen og skipper slå på all motorens magnetkontakter med en lille hammer for at få motoren til at starte ud for Rødvig havn.
New CO2 fire extinguisher
Ny stor ildslukker til slukning af motorbrand. Den puster direkte ind i motorrummet.
Old sea-cock
Den gamle søventil var svær at få skruet af den skroggennemførringen, Men det lykkedes,
New front seacock N
Søventil til det forreste toilet er udskiftet.
ACMO rigging
Alt den ståënde wire-rig er udskifte med ny standard wire og vantskruer fra ACMO i Frankrig. Her ses den store kassen der kom på en Europa-palle
Leroy Somers gear
Det gamle Leroy Somers gear til bomudhalet før udskiftning.
main boom gear dismantling
Gearet til storsejlets bomudhal afmonteret og skiftet, sammen med indrulningsgearet.
fridge removed
Her er fryseren fjernet så der blev adgang til vandtanken.
Water tank access
Her er adgangen til vandtanken. under fryseren, som er placeret under en del af u-sofaen.
watertank
Vandtaken der ligger under fryseren under sofaen. Den ser fin ud.
Fridge compressor change
Køleskabscompressor, og indvendige køleskabsdele under udskiftning,
old compressor
Den gamle Danfoss compressor.
Onan exhaust temperature transducer
Onan generatorensudstødningens temperatur transducer er udskiftet pga defekt.
gas magnet contact changed.
Den magnetiske contact-del af den elektroniske gas-ventil er udskiftet pga svigtende funktion. Skipper skulle pille sig i næsen og slå på magnetkontakten med en hammer før den gamle virkede.
Exhaust elbow to be checked
Udstødnings-albuen, hvor kølevand og udstødning samles er tjekket og en rustende gevindstang og møtrik er udskiftet. Ellers ingen tæring fundet. Der er en ny med i reservebeholdningen.
Bottom job
Den helt store bundbehanling startes med afskrabning af gamle malingslag. (Efterår 2018)
Job underway
Afskrabning af bundmaling godt igang. – Efterår 2018
Old interphase transducer and how the installation looked like.
Den gamle Interphase sonar transducer installation som den så ud.
Damaged Interphase transducer
Defekt Interphase sonar transducer tages ud. Efterår 2018.
Interphase transducer replaced
Interphase sonar transduceren er udskiftet og der er nu malet omkring den i rum 74
New interphase sonar transducer
Interphase sonar udskiftet til en der ser fremad i lodret plan, eller fremad i vandret plan.
Sanding the bottom
Slibning af hele bunden – Gaster og Jönsson Ligaen må arbejde. Forår 2019.
Finished sanding
Glæde når vi endelig er færdig med afslibning af hele bunde. – Forår 2019.
Heating canon
Varmekanon skal der til når man vil male med epoxy i det kolde forår, – Forår 2019.
Two epoxy layers with fairing
Hele bunden får to lag epoxy og der spartles med epoxy filler imellem lagene. Forår 2019.
Epoxy painting
Jönsson ligaen maler fem lag epoxy primer i grå og grøn på skift. Forår 2019
Epoxy painting green
Og nu males der med grøn epoxy primer. Forår 2019.
Epoxy bottom paint
Oven på de to lag klar epoxy og fem lag epoxy bundprimer i grå og grøn farve på skift afsluttes med 2 lag rød antibegroningsmaling. Så skulle der ikke trænge vand ind i bundens gelcoat og glasfiber. Forår 2019.
Main mast ready for mounting
Så er stormasten klar med ny wire og vantskruer fra ACMO. Masten vejer vel omkring 350kg, så glade hjælpere skal der til. Forår 2019.
Main mast mounting
Så skal stormasten løftes på og den skal ikke af foreløbig … Forår 2019,
Triadic stay
Triadestaget mellem masttoppene skal monteres, så skipper må i masten. (Forår 19)

Rollator

Skrevet i: Vedligeholdelse og forbedringer, Vores Historie

Primær Sidebar

Abonnementer

  • Abonner på Rhumb Runner Updates
  • Abonner på Gasteplads Updates
  • Støt og motiver os

Følg os

Jönsson Ligaen

Kontakt Os

Send en e-mail. TRYK HER

 

Søg på vores hjemmeside

Seneste indlæg

  • 16. Rejsebrev – Hilsen fra Galapagos
  • 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • 14. Rejsebrev – Nytårshilsen 2023
  • 13. Rejsebrev – Så blev det jul på Curacao.
  • 12. Rejsebrev – Fra Caribien

Seneste kommentarer

  • Jeppe til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Jeppe til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Peter Meldahl Pedersen til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Lise til 15. Rejsebrev – Hilsen fra PANAMA
  • Jeppe til 14. Rejsebrev – Nytårshilsen 2023

Emner

  • Rejsebrev (17)
    • Travel Letters (6)
  • Vlog – Video log (1)
  • Vores Historie (12)

Blog Arkiv

  • februar 2023 (1)
  • januar 2023 (2)
  • december 2022 (2)
  • november 2022 (3)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (2)
  • august 2022 (5)
  • juli 2022 (2)
  • juni 2022 (2)
  • december 2021 (1)
  • marts 2021 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (1)

Jeppe

Jeg er skipper, har Yachtskipper 1 eksamen og har sønæringsbevis som Yachtskipper 1. Jeg har altid sejlet og har stor viden om sejlads, sejlbåde, vedligeholdelse og teknik.

Jeppe: Se mine blogindlæg

Kirsten

Jeg er skippers kone, har Yachtskipper 3 og har sejlet med Jeppe siden 1986. Jeg fører logbog over hverdag og oplevelser på togter. Jeg interesserer mig for historie og kultur.

Kirsten Halmø: Se mine blogindlæg

Mette

Jeg er gasten ombord på Rhumb Runner og er søspejder med sans for natur og vand. Herudover elsker jeg at spille fodbold og beskæftige mig med håndværk og design.

Mette: Se mine blogindlæg

Sider

  • Downloads & links
  • Gaster
  • Om Os
    • Kontakt
    • Støt og motiver os
      • Abonner på Gasteplads Updates
      • Abonner på Rhumb Runner Updates
      • Rediger dine abonnementer
      • Tak for donationen
  • Skibet
    • Registrering i Skibsregisteret
  • Togter
    • Del 1: Var fra Danmark til Panama
    • Del 2: Fra Panama til Bali
    • Del 3: Fra Bali til Maldiverne
    • Del 4: Fra Maldiverne til Sydafrika
    • Del 5: Fra Sydafrika til Danmark
    • Planen
    • Vacciner og Malariaforebyggelse

For nørder & Jönsson Ligaen

  • Registrer
  • Log ind
  • Indlægsfeed
  • Kommentarfeed
  • WordPress.org

Rhumb Runner of Copenhagen – Logo

Copyright © 2023 · Jönsson Ligaen · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log ind